Title (de)
Queer inklusive Sexualkunde in österreichischen Schulen
Language
German
Description (de)
Fachhochschule St. Pölten, Bachelorarbeit 2022, Studiengang Soziale Arbeit
Description (de)
Die vorliegende Bachelorarbeit beschäftigt sich mit der Etablierung von queer inklusiver Sexualkunde in österreichischen Schulen. Für meine Forschung wurden vier Leitfadeninterviews mit einem Sexualpädagogen, einer Schulsozialarbeiterin, einer Lehrerin und zwei queeren Schülern geführt. Das dadurch gewonnen Datenmaterial wurde mit der qualitativen Inhaltsanalyse von Mayring ausgewertet. Die Ergebnisse zeigen, dass das Thema LGBTIAQ* im Curriculum der Sozialarbeit noch keinen Eingang gefunden hat. Somit hängt es vom persönlichen Engagement der Schulsozialarbeiter*innen ab, sich in diesem Bereich Wissen anzueignen und einzubringen. Ein zentrales Ergebnis ist, dass schulinterne und schulexterne Vernetzung betrieben werden muss.
Description (en)
This bachelor thesis deals with the establishment of queer inclusive sex education in Austrian schools. For my research, four guided interviews were conducted with a sex educator, a school social worker, a teacher, and two queer students. The data obtained in this way was evaluated using Mayring's qualitative content analysis. The results show that the subject of LGBTIAQ* has not yet found its way into the social work curriculum. It therefore depends on the personal commitment of the school social workers to acquire knowledge in this area. A central outcome is that school-internal and school-external networking must be operated.
Author of the digital object
Celina Scheibenpflug
Date
01.01.2022
Adviser
Susanne Binder
Date
01.01.2022
Adviser
Stephanie Schmidrathner
Date
01.01.2022
Author of the digital object
Christian Walzl
Date
01.01.2022
Licence Selected
Type of publication
Theses
Date of approbation period
2022
University of Applied Sciences St. Pölten | Campus-Platz 1 | A-3100 St. Pölten | T +43/2742/313 228-234