Title (de)
Visualising Empitness
Subtitle (de)
Changig States of Consciousness throug Meditation from an Artistic Point of View
Language
German
Description (de)
Fachhochschule St. Pölten, Masterarbeit 2022, Studiengang Digital Design
Description (de)
In „Visualising Emptiness“ werden die Veränderungen des Bewusstseins während der meditativen Praxis visuell dargestellt. Dazu wird ein EEG abgenommen und die Gehirnwellen der meditierenden Personen gemessen. Je nachdem wie diese ausfallen, werden bestimmte Parameter in einer Programmierschnittstelle angesprochen, welche die Visualisierung dementsprechend verändern. Für die technische Umsetzung wird die Game Engine Unity, genauer gesagt der VFX Graph verwendet, welcher mittels GPU-Rendering die Erstellung eines Partikelsystems in Echtzeit zulässt. Die Partikel werden über eine Schnittstelle, die mithilfe der visuellen Programmierumgebung Bolt erstellt wird, angesprochen. Bezüglich der konzeptuellen Hintergründe und der Ästhetik wird Bezug genommen auf die Systemwissenschaft und den Erkentnissen aus dem reflexiven Journal, das im Rahmen des Art-based Research verfasst wurde. Hierbei werden Konzepte und Beschreibungen der meditativen Praxis aufgefasst, mit Theorie untermauert, Verbindungen geknüpft und durch eine abschließende Analyse zusammengefasst. Die Erkenntnisse aus dem Art-based Research werden für ästhetische Entscheidungen hinsichtlich der Visualisierung herangezogen. Alle Arbeitsschritte werden sowohl in einem Protokoll bezüglich der Erstellung des Prototyps als auch in einem reflexiven Journal im Rahmen des Art-based Research festgehalten und anschließend kommentiert.
Description (en)
In "Visualising Emptiness", the change in consciousness during meditative practice is visually depicted. For this purpose an EEG is recorded and the brain waves of the meditating person are measured. Depending on the characteristics of the brain waves, certain parameters are addressed in a programming interface, which change the visualisation accordingly. For the technical implementation, the Game Engine Unity is used, especially the option of the VFX Graph, which allows the creation of a particle system in real time by means of GPU rendering. The particles are addressed via an interface created using the Bolt visual programming environment. With regard to the conceptual background and aesthetics, reference is made to systems theory and the findings from the reflexive journal, which was written within the framework of Art-based Research. Concepts and descriptions of meditative practice will be explored, underpinned with theory, connections made and summarised through a final analysis. The findings from the Art-based Research are used to make aesthetic decisions regarding visualisation. All work steps are recorded in a protocol regarding the creation of the prototype as well as in a reflexive journal within the framework of the Art-based Research and subsequently commented on.
Keywords (de)
Meditation ; Biofeedback ; Kunst
AC-Number
AC16456477
Author of the digital object
Janine Scheer-Erb
01.01.2022
Adviser
Thomas Wagensommerer
01.01.2022
Adviser
Markus Wintersberger
01.01.2022
Format
application/pdf
Size
47.8 MB
Licence Selected
Type of publication
Theses
Date of approbation period
2022
- Citable links
Persistent identifier
https://phaidra.ustp.at/o:5078 - Other links
AC-Number
AC16456477https
//phaidra.fhstp.ac.at/o:5078 - Restricted access
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