Title (deu)
Innovative Lehr- und Lernmaterialien für die Hochschulbildung im Bereich Sozialer Diagnostik. Bericht zum Projektergebnis R1 des Erasmus+ Projekts TransSoDia – Kooperative Soziale Diagnostik transnational und digital lehren und lernen.
Title (eng)
Innovative teaching and learning materials for higher education in the field of social diagnostics. Report on the project result R1 of the Erasmus+ Project TransSoDia.
Author
Christina Engel-Unterberger
Contributor
Karin Goger
Contributor
Joseph Richter-Mackenstein
Contributor
Alexander Rind
Contributor
Christian Schwital
Description (deu)
Der Bericht dokumentiert die Entwicklung innovativer Lehr- und Lernmaterialien im Rahmen des Erasmus+ Projekts TransSoDia. Im Mittelpunkt stehen multimediale Formate wie eine siebenteilige Video-Reihe und eine vierteilige Podcast-Reihe zur Sozialen Diagnostik. Darüber hinaus werden im Projekt (weiter-)entwickelte digitale Tools zur Netzwerk- und Biografiediagnostik (easyNWK, easyBiograph) sowie die dazugehörigen Benutzungshandbücher vorgestellt. Ergänzt wird das Material durch wissenschaftlich fundierte Texte, einen umfangreichen Foliensatz und eine umfangreiche Übungssammlung. Die Produkte wurden während der dreijährigen Projektlaufzeit hochschulübergreifend an drei Partnerhochschulen - der FH St. Pölten, der FH Kiel und der Saxion Hogeschool Enschede - entwickelt und erprobt. Der Bericht gibt einen Überblick über die entwickelten Materialien und richtet sich an Lehrende, Fachkräfte und Institutionen, die die entwickelten Materialien einsetzen oder weiterentwickeln möchten.
Description (eng)
"The report documents the development of innovative teaching and learning materials within the Erasmus+ project TransSoDia. It focuses on multimedia formats such as a seven-part video series and a four-part podcast series on social diagnostics. In addition, the project presents digital tools for network and biographical diagnostics (easyNWK, easyBiograph) that have been developed or further developed, as well as the corresponding user manuals. The material is complemented by scientific texts, a comprehensive set of slides and an extensive collection of exercises. The products were developed and tested at three partner universities - St. Pölten University of Applied Sciences, Kiel University of Applied Sciences and Saxion University of Applied Sciences in Enschede - during the three-year project period. The report provides an overview of the materials developed and is aimed at teachers, professionals and institutions who wish to use or further develop the materials."
Keywords (deu)
Soziale DiagnostikSoziale ArbeitHochschulbildungDidaktikHochschuldidaktikLehr- und LernmaterialienErasmus+
Keywords (eng)
social diagnosticssocial workhigher educationdidacticsuniversity didacticsteaching and learning materialsErasmus+
Subject (eng)
ÖFOS 2012 -- 504032 -- Social work research
Subject (eng)
ÖFOS 2012 -- 503018 -- University didactics
Type (eng)
Language
[deu]
Persistent identifier
Members (2)
Parallel title (eng)
Innovative Lehr- und Lernmaterialien für die Hochschulbildung im Bereich Sozialer Diagnostik. Bericht zum Projektergebnis R1 des Erasmus+ Projekts TransSoDia – Kooperative Soziale Diagnostik transnational und digital lehren und lernen.
Author
Christina Engel-Unterberger
Contributor
Joseph Richter-Mackenstein
Contributor
Karin Goger
Contributor
Alexander Rind
Contributor
Christian Schwital
Description (deu)
Der Bericht dokumentiert die Entwicklung innovativer Lehr- und Lernmaterialien im Rahmen des Erasmus+ Projekts TransSoDia. Im Mittelpunkt stehen multimediale Formate wie eine siebenteilige Video-Reihe und eine vierteilige Podcast-Reihe zur Sozialen Diagnostik. Darüber hinaus werden im Projekt (weiter-)entwickelte digitale Tools zur Netzwerk- und Biografiediagnostik (easyNWK, easyBiograph) sowie die dazugehörigen Benutzungshandbücher vorgestellt. Ergänzt wird das Material durch wissenschaftlich fundierte Texte, einen umfangreichen Foliensatz und eine umfangreiche Übungssammlung. Die Produkte wurden während der dreijährigen Projektlaufzeit hochschulübergreifend an drei Partnerhochschulen - der FH St. Pölten, der FH Kiel und der Saxion Hogeschool Enschede - entwickelt und erprobt. Der Bericht gibt einen Überblick über die entwickelten Materialien und richtet sich an Lehrende, Fachkräfte und Institutionen, die die entwickelten Materialien einsetzen oder weiterentwickeln möchten.
Keywords (deu)
Soziale DiagnostikSoziale ArbeitHochschulbildungDidaktikHochschuldidaktikLehr- und LernmaterialienErasmus+social diagnosticssocial workhigher educationdidacticsuniversity didacticsteaching and learning materialsErasmus+
Keywords (eng)
social diagnosticssocial workhigher educationdidacticsuniversity didacticsteaching and learning materialsErasmus+
Type (eng)
Language
[deu]
Persistent identifier
Number of pages
72
Publication
St. Pölten , 2025-03-31
Access rights (eng)
Rights statement (deu)
Dieser Bericht steht unter CC BY 4.0 Er kann unter Namensnennung weiterverbreitet und adaptiert werden. Die Abbildungen 5-8 sind von der Lizenz ausgenommen.
Parallel title (eng)
Innovative teaching and learning materials for higher education in the field of social diagnostics. Report on the project result R1 of the Erasmus+ Project TransSoDia.
Author
Christina Engel-Unterberger
Contributor
Karin Goger
Contributor
Joseph Richter-Mackenstein
Contributor
Alexander Rind
Contributor
Christian Schwital
Description (deu)
The report documents the development of innovative teaching and learning materials within the Erasmus+ project TransSoDia. It focuses on multimedia formats such as a seven-part video series and a four-part podcast series on social diagnostics. In addition, the project presents digital tools for network and biographical diagnostics (easyNWK, easyBiograph) that have been developed or further developed, as well as the corresponding user manuals. The material is complemented by scientific texts, a comprehensive set of slides and an extensive collection of exercises. The products were developed and tested at three partner universities - St. Pölten University of Applied Sciences, Kiel University of Applied Sciences and Saxion University of Applied Sciences in Enschede - during the three-year project period. The report provides an overview of the materials developed and is aimed at teachers, professionals and institutions who wish to use or further develop the materials.
Keywords (eng)
social diagnosticssocial workhigher educationdidacticsuniversity didacticsteaching and learning materialsErasmus+
Keywords (deu)
Soziale DiagnostikSoziale ArbeitHochschulbildungDidaktikHochschuldidaktikLehr- und LernmaterialienErasmus+
Type (eng)
Language
[eng]
Persistent identifier
Number of pages
72
Access rights (eng)
Rights statement (eng)
This report is licensed under CC BY 4.0. It may be redistributed and adapted provided that the author is credited. Figures 5-8 are excluded from the licence.